Doorgaan naar hoofdcontent

Yoga

'Als je je aandacht naar binnen kunt richten, kom je van alles tegen. Wanneer je daar naar leert luisteren, zul je merken dat wat er binnen gebeurt, ook buiten jou plaatsvindt, in de wereld om je heen'

Hoe moeilijk is het om te verwoorden wat mijn yoga-juf vanmorgen bij de meditatie zei, maar dit was de strekking. Bij deze Iyengar yoga-docent ben ik nu al drie jaar aan het oefenen. Elke keer kom ik een stukje verder in mijn fysieke houdingen, maar daarnaast word ik mij steeds meer bewust van mijn levenshouding. Deze yoga-docent heeft een bijzondere manier van lesgeven. Ze is rustig, geconcentreerd, strikt en streng. Haar aanwijzingen zijn zo precies dat je er achterdochtig van wordt. Wanneer je in een bepaalde houding een beetje gaat smokkelen omdat je een pijntje voelt, komt ze nog geen seconde later met een aanwijzing om het wel vol te houden. En ook in de meditatie kan ze precies zoveel zeggen als nodig is om het prettig te blijven vinden. Ik weet zeker dat zij een grote rol gespeeld heeft in mijn persoonlijke groei in de afgelopen drie jaren.

Mijn pelgrimstocht in Japan heeft de grootste verandering in mij teweeg gebracht, Ik ervaar veel positiviteit sinds ik terug ben van mijn reis. Mensen lijken aardiger en begripvoller dan voorheen. De beren die ik altijd op mijn weg zag, zijn nu overstekende kikkertjes waar je overheen kunt stappen. En zodra ik iets wens uit de grond van mijn hart, lijkt het bewaarheid te worden. Mijn leven is op dit moment zo gevuld met geluk, dat ik ook moeilijkheden gemakkelijker aan kan.

Ik ben door een bepaalde 'magie van Shikoku' betoverd. Wat dat dan ook moge betekenen. Ik hang het op aan het Shingon boeddhisme, wat ik op dat Japanse eiland heb leren kennen. Twee belangrijke peilers: 'dankbaar zijn' en 'goed doen; want wie goed doet, goed ontmoet'. Omdat ik een logische denker ben, is dat een hele fijne levensfilosofie. Je kunt het heel concreet beoefenen. Ik noem iedere dag, na mijn wierookje bij Boeddha te hebben aangestoken, drie nieuwe dingen waar ik dankbaar voor ben. De lijst is onuitputtelijk. Ook probeer ik goed te zijn voor een ander (mild in het verkeer, vriendelijk tegen vreemden, aardig reageren op mensen die naar doen, begripvol zijn en luisteren, niet oordelen, helpen waar het kan, nee zeggen als iets me niet uitkomt, maar wel een nieuwe afspraak maken). Door die houding ontmoet ik veelal de goedheid van de ander retour.

En nu kom ik bij het punt waarmee ik deze blog begon. Want vandaag drong tot me door dat ik niet door iets onverklaarbaars als 'Magie' ben veranderd. De pelgrimstocht en de mensen op het eiland hebben me geleerd mijn aandacht meer naar binnen te richten. Vervolgens ben ik gaan luisteren naar alles wat ik voelde en tegenkwam in mezelf en daar naar gaan handelen. Toen bleek iedereen om mij heen te reageren op een manier die prettig voor me voelt. En de (kleine) wereld om me heen leek mee te veranderen: 'de magie na Shikoku'. Dank je wel yoga-juf, voor deze mooie laatste les vóór de zomervakantie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een Japanse scholier in huis

Ruimte De vorige winter is voor mij in een waas gehuld. Ten tijde van de boekpresentatie van Tokiko lag de wereld volledig stil. Boekhandels waren gesloten en bioscopen gingen dicht: de coronapandemie hield de wereld in zijn greep. Voor mij persoonlijk kwam er een crisis bovenop: capsulitis adhaesiva . In de volksmond frozen shoulder . Neem van mij aan dat dit woord niets zegt. Het niet kunnen bewegen van de schouder is één. De allesomvattende pijn is het serieuze probleem. De zwaartekracht maakte dat wandelen al zeer deed: bij elke stap een pijnscheut in het bovenlijf. Verdoven was de enige optie: tien pijnstillers overdag en THC voor de nacht. In de zomer begon het beter te gaan; de pijn zwakte af. En met hulp van fysiotherapie ging ik langzaam vooruit. Maar ik werd vreselijk somber van het koele natte weer. Veel grenzen gingen open en die van Japan bleef potdicht*. En hoe meer ik daar bij stilstond, hoe vervelender dat voor me werd. Ik begon met opruimen. Niet zomaar een beetje

Doe wat je wilt en alles komt goed

Elke dag hoor ik ‘ik ga douchen’ en ‘ik ga boven’.  Waarom is dat laatste niet goed? Het is immers: ‘I go upstairs’?  Het zijn kleine dingen die me opvallen, omdat mijn gastzoon Nederlands leert. Zal ik er iets van zeggen of niet? Het is al heel fijn dat Haruto aangeeft dát hij naar boven gaat, want dat heb ik hem moeten leren. Dat het netjes is als je af en toe iets zegt. Zeker als je naar boven of naar buiten gaat. Ik vraag me af waarom Haruto zich zo muisstil door ons huis begeeft. Is de manier waarop je ruimte inneemt cultuurbepaald? Ik denk van wel. Ik ben goed in observeren. In mijn tijd op de pedagogische academie was dat een ‘vak’. We kregen leerling-observatie-opdrachten mee op stage. Heerlijk vond ik het om bepaald gedrag te turven vanuit een stoel achterin de klas. Je kunt daar zoveel informatie uit halen. Het is een tweede natuur geworden. In elke cultuur kennen we gewenst en ongewenst gedrag. Iedere opvoeder weet dat je gewenst gedrag kunt stimuleren en dat je ongewens

Level up!

Je fietssleutel ligt binnen handbereik en je aait liefdevol de lange haren van Ekko, die zich uitstrekt over de plek waar net nog je ontbijtbord stond. Je draagt je zwarte hoodie met capuchon en daaroverheen het rode dons jack van je vader. Als ik om acht uur beneden kom, vraag ik of je Ekko zult missen. Je zegt ja.   Na school fiets je naar je nieuwe gezin. Een volgende stap in je culturele uitwisselingsjaar. Het gaat anders dan toen je bij ons kwam. Zo weet je van deze mensen nog vrijwel niets: je weet geen namen en hebt alleen een adres. Op de kennismaking dag gooide een positieve test roet in het eten en nu de familie uit quarantaine is kom je meteen voor het eggie. Je blijft daar tot de zomervakantie. Straks zul je voor de laatste keer uit Heiloo vertrekken, om de inmiddels bekende zes kilometer langs de uitgestrekte polder te fietsen. Vanaf morgen kun je het lopend af. Je komt in een gezin met kinderen terecht. En in plaats van katten zijn daar vissen in huis. Dochterlief mag